Selecteer een pagina

Alle voordelen op een rij

De ananas is een tropische vrucht dat groeit aan een plant laag boven de grond met vele goede eigenschappen. Het bevat vele vitaminen en mineralen en heeft een antioxidant werking. Antioxidanten gaan de schade die vrije radicalen veroorzaken tegen. Het enzym Bromelaine in de ananas heeft een sterke ontstekingsremmende werking waardoor het een goede bijdrage levert aan ons immuunsysteem. Daarnaast helpt het mee om andere stoffen als eiwitten te verteren.

Waar werkt het tegen;

– Maag en darm problemen
– Bronchitis/ astma
– Verkoudheid
– Slijmvlies ontsteking
– Hoge bloeddruk
– Jicht
– Constipatie
– Huid problemen:
– Schildkliervergroting
– Wormen als lintworm
– Difterie
– Grauwe staar

De voedingswaarde van ananas

Gemiddeld weegt een portie ananas (1 dikke plak) 56 gram. Dit heeft de volgende voedingswaarde:
28 calorieën en 7 gram koolhydraten, waarvan 6 gram suiker, 1 gram vezels, 0,3 gram eiwit, 0 gram vet

Een portie ananas bevat de volgende vitamines en mineralen:
• Calcium – 7,3 mg
• Choline – 3,1 mg
• Foliumzuur (B11) – 10,1 mcg
• Fosfor – 4,5 mcg
• IJzer – 0,2 mg
• Kalium – 61 mg
• Koper – 0,1 mg
• Magnesium – 6,7 mg
• Mangaan – 0,5 mg
• Natrium – 0,6 mg
• Vitamin B6 – 0,1 mcg
• Vitamin K – 0,4 mcg
• Vitamine A (als Bètacaroteen)– 19,6 mcg
• Vitamine B1 – 33 mcg
• Vitamine C – 26,8 mg
• Zink – 0,1 mg

Gebruik bij afvallen
Leuke bijkomstigheid is dat deze vrucht in een dieet gebruikt kan worden door het lage aantal calorieën en de goede voedingsstoffen. Het helpt de bloedsuikerspiegel stabiel te houden, draagt bij aan de verbranding van koolhydraten waardoor we energie krijgen en zorgt voor een goede spijsvertering

Waar moet ik op letten met ananas?
Ananas stopt met rijpen wanneer ze geplukt worden. Kies daarom zorgvuldig een ananas uit, en let erop dat de ananas rijp is. Ananas mag op kamertemperatuur gehouden worden, echter hun houdbaarheidsdatum is snel verstreken, dus wacht niet te lang met het opeten van de ananas. Om de ananas langer dan een dag of twee te bewaren, is het verstandig de ananas goed af te dekken met plasic en in de koelkast te bewaren. Op deze manier kan de ananas ongeveer vijf dagen bewaard worden. Ananasstukjes die over zijn kunnen het beste in de koelkast bewaard worden in een luchtdichte verpakking. Ze mogen ingevroren worden, al zal dit echter wel de smaak beïnvloeden

Conclusie
Door het opnemen van ananas in je wekelijkse voedingsroutine zal je ongetwijfeld bijdragen aan een betere voedingsroutine. Onderzoekers en dokters hebben de effecten van het eten van ananas nauwlettend in de gaten gehouden de afgelopen decennia. Wanneer het fruit betreft, dan gaat dat altijd gemoeid met een hoop positieve aspecten. Je kunt bijna niet misgaan met fruit. Wees bewust van de voordelen van fruit. Onze lichamen hebben iedere dag bepaalde hoeveelheden vitaminen en mineralen nodig. Ananas levert hierin een uitstekende bijdrage
Gebruik bij voorkeur verse (biologische) groenten en fruit.

Please follow and like us: