Selecteer een pagina

Door onze voedingsgewoonten en doordat producten steeds minder vitamines en mineralen bevatten krijgt je al snel een vitamine gebrek. Veel mensen hebben een tekort aan een bepaald soort vitamines zonder dat ze daar iets van merken.

Op den duur kunnen klachten als vermoeidheid slechte concentratie, slapeloosheid en lusteloosheid optreden. Langdurig vitaminegebrek kan tot heel specifieke ziekten leiden. Hieronder een beschrijving van 5 veel voorkomende kwalen waar vaak weinig tot geen aandacht aan word gegeven.

 

 

  1. Scheurmond

Scheurmond – of mondhoekkloven – is te wijten aan een invasie van deze plooitjes door schimmels of bacteriën. Het resultaat is onesthetisch en ook vaak pijnlijk. Scheurmond veroorzaakt namelijk rode plekken, pijn, barstjes, kloven, korsten en in de ergste gevallen zelfs zweren.

 

Symptomen

De mondhoek is rood en gebarsten.

De mondhoek doet pijn bij het rekken van de mond zoals bij lachen.

Er kan een korst op de mondhoek komen: een gele bij bacteriële besmetting en een witte bij candida besmetting.

Bij contactallergieën ook jeuk. Ook de letsels zijn dan uitgebreider.

Scheurmond komt gemakkelijk terug indien de oorzaak niet adequaat behandeld wordt.

 

Het tekort:

IJzer, zink, en Vitamine B zoals B3 (niacine), B2 (riboflavine) en B12. 

Het is soms moeilijk als je een vegetariër bent om genoeg ijzer, zink, en B12 binnen te krijgen.  Ook als je een eiwitarme voeding gebruikt.

 

De oplossing: 

Eet meer pluimvee, zalm, tonijn, eieren, oesters, mosselen, zongedroogde tomaten, snijbiet, tahin, pinda’s, en peulvruchten, zoals linzen. ijzerabsorptie wordt versterkt door vitamine C, die ook helpt bij het bestrijden van infecties, dus combineer deze voedingsmiddelen met groenten zoals broccoli, rode paprika, boerenkool en bloemkool.

 

  1. Haaruitval in gezicht en elders

Bij de menopauze dalen de hormonen oestrogenen en androgenen maar de oestrogenen dalen meer.  Het toenemende verschil tussen de androgenen en de oestrogenen kan het dunner worden van het haar verergeren. Aangezien niet iedereen in de menopauze zit kunnen stress en vitamines een grote rol spelen.

Het tekort: 

Biotine (B7), bekend als het haar vitamine. 

Terwijl uw lichaam vet oplosbare vitaminen (A, D, E, K) opslaat, laat zij de meeste B-vitamines, die water oplosbaar zijn gemakkelijk los. 

Bodybuilders let op: het eten van rauwe eieren maakt je kwetsbaar, omdat een eiwit in rauwe eieren genaamd avidine het vermogen remt van het lichaam om biotine te absorberen.

 

De oplossing: 

Ga meer voor gekookte eieren (koken deactiveert avidine), zalm, avocado’s, champignons, bloemkool, sojabonen, noten, frambozen en bananen.

 

  1. Rood of wit acne-achtige bobbels, meestal op de wangen, armen, dijen en billen.

 

Ze ontstaan door een teveel aan Keratine, een eiwit dat de huid beschermd tegen schadelijke stoffen van buitenaf. Als er te veel keratine wordt geproduceerd, ontstaat er een schilferig propje in je huid, die de haarfollikels blokkeren. Zo ontstaat een ruwe en hobbelige huid.  De bultjes komen voor op de armen, benen, rug en wangen. Het komt vaker voor bij een droge huid. 

 

Het Tekort: 

Essentiële vetzuren en vitamine A en D.

 

De oplossing: 

Verminderen van verzadigd vet en transvetten, en het verhogen van gezonde vetten. 

Focus op het toevoegen van meer zalm en sardines, noten zoals walnoten en amandelen, en zaden als gemalen vlas, hennep, en chia-zaad. 

Voor vitamine A, bladgroenten en kleurrijke groenten zoals wortelen, zoete aardappelen en rode paprika.  Dit zorgt voor beta caroteen, een voorloper van vitamine A, die je lichaam zal gebruiken om vitamine A te maken. 

Voor vitamine D,  is een supplement 2000 IU per dag die ook vitamine A en K bevat aangeraden, die helpen met D opname.

Neem supplementen enkel in overleg met je arts of voedingsdeskundige.

 

  1. Tintelingen, prikkeling, en gevoelloosheid in de handen, voeten, of elders.

 

Het is een probleem direct gerelateerd aan de perifere zenuwen. en wanneer ze uiteindelijk in de huid zich manifesteren, is het opmerkelijk dat deze symptomen vaak voorkomen gecombineerd met angst, depressie, anemie, vermoeidheid en hormonale storingen.

 

Het Tekort: 

B-vitamines zoals foliumzuur (B9), B6 en B12. 

 

De oplossing: 

Ga voor meer spinazie, asperges, bieten, bonen/ peulvruchten, eieren, octopus, mosselen, oesters, en pluimvee

 

  1. Veel spierkrampen in de vorm van een stekende pijn in de tenen en kuiten.

 

Spierkrampen ontstaan wanneer spiervezels spontaan samentrekken en elkaar niet meer vanzelf loslaten. Over deze samentrekking heb je vaak geen controle. Kramp is veelvoorkomend en vrijwel altijd onschuldig. Toch kan het bij steeds terugkerende kramp zo zijn dat er een onderliggende oorzaak is.

Het komt ook veel voor als je hard traint. Door het trainen kan je meer mineralen (en in water oplosbare vitamine B) verliezen door toedoen van het zware zweten.

 

Het tekort: 

Magnesium, calcium en kalium. 

 

De oplossing: 

Eet meer bananen, amandelen, hazelnoten, squash, kersen, appels, grapefruit, broccoli, paksoi, en donkere bladgroenten zoals boerenkool, spinazie en paardenbloem.

 

 

Please follow and like us: